2017-10-01

Lemmenjoen poluilla 2017

Heinäkuun lopussa teimme kolmen päivän "minivaelluksen" Lemmenjoen kansallispuistoon. Ajoimme jokiveneen kyydissä Kultahaminaan ja kävelimme takaisin Njurgulahteen joenvarren polkuja pitkin, poiketen myös Joenkielisellä.

Venekyyti oli kiva lähes kaikkien matkustajien mielestä, mutta jotkut hieman jännittivät...

Tapasimme kullankaivajia, joista osa oli lähdössä jokiveneellä "ihmisten ilmoille" ja osa tulossa harrastuksensa pariin Lemmenjoelle muutamaksi viikoksi.

Lounas maistui Kultahaminan nuotiopaikalla aurinkoisessa säässä.

Jokivarressa oli hyvät maisemat. Lämpimällä ilmalla hyttysiäkin oli riittävästi, jopa yli oman tarpeen. Purojen ylityksissä piti varoa liukkaita kiviä...

Ravadaskönkään kuohuja katsellessa oli kiva pitää taukoa.

Ravadasjärven hieno autiotupa oli lähes tyhjillään, toisessa huoneessa oli vain yksi kalamies ja tuvan ympäristössä muutama telttailija. Majoituimme tuvan toiseen huoneeseen, kävimme uimassa ja laittelimme illalliseksi poro-perunamuussia.

Tuvassa nukutti hyvin, eikä hyttysistäkään ollut haittaa. Tuvan kerrossänky on muuten sen verran matala, että alalaverilla istumaan noustessa kannattaa varoa päätä (auts).

Aamulla saimme seuraa kotkalaisista vaeltajista. Yöllä oli alkanut sataa, ja jokivene toi paikalle lisää porukkaa, jotka pyrkivät tupaan.

Jatkoimme matkaa hienoissa metsämaisemissa kohti Härkäkoskea. Varaustuvan rannassa oli kanootteja.

Ylitimme Lemmenjoen Härkäkosken kohdalta venelossilla, jolla pääsi lähes vastarannalle saakka. Tarvittiin vain pieni loikka, ja lähes kaikkien kengät säilyivät kuivana...

Matkan varrella tapasimme partiolaisia. Lemmenjoella oli liikenteessä useita isoja partioporukoita, osa rinkkojen kanssa patikoiden ja osa ohjaajista maastopyörillä.

Pystytimme teltan Sotkajärven laavun lähistölle. Läheisestä purosta sai juomavettä ja näimme kuukkeleita laavun lähistöllä. Kosteita kamppeita kuivattiin (lue: savustettiin) laavun pyykkinarulla.

Retkemme viimeinen päivä oli sateisenharmaa. Päätimme käydä Joenkielinen-tunturin huipulla.  Vaikka hienot maisemat olivatkin pilvien peitossa, matkan varrelta löytyi hienoja yksityiskohtia...

Palasimme Sotkajärven laavulle, josta jatkoimme matkaa illaksi Njurgulahteen ja Saariselälle.

Lemmenjoen reissu oli hieno, mutta paljon jäi vielä näkemättä...